© 2024GHL Gruppen | Org nr 980 670 899 / Nettsiden driftes av Webies AS / Personvernserklæring / Vilkår & Utleie
Leieobjekt utleveres fra GHL Utleie AS avdeling i rengjort og full driftsklar og forskriftsmessig stand inkludert instruksjonsmateriell. Leieobjekt lastes, transporteres, brukes, vedlikeholdes og tilbakeleveres samme avdeling innenfor regulær arbeidstid (dersom ikke annet er skriftlig avtalt) for leietakers regning, risiko og ansvar.
Dersom leieobjekt avviker fra avtalen skal leietaker omgående varsle GHL Utleie AS, som kan foreta omlevering eller rettelse. Hvis vesentlige mangler ikke blir avhjulpet kan leietaker skriftlig si opp avtalen.
Ved tilbakelevering skal leieobjekt være komplett inkl. utlevert tilleggsutstyr og instruksjonsmateriell, samt være i full driftsklar og rengjort stand fritt for skader som ved utlevering med unntak av forringelse forårsaket av normal bruk og elde.
Eventuelle mangler, rengjøring, tømming av toalett, støvsuger o.l., samt sluttreparasjon forårsaket av ekstraordinær forringelse/skader skal dekkes av leietaker, og leietid vil i slike tilfeller beregnes frem til leieobjekt er reparert (innenfor normal reparasjonstid).
GHL Utleie AS er berettiget til å etterfakturere leietaker for disse forhold.
Leie betales iht. GHL Utleie sin gjeldende prisliste eller iht. skriftlig avtale/kontrakt. For leieobjekt med dag-/ukeleie gjelder leien for 1 skift (8 timer) og leietid fra og med den dag leieobjekt er stilt til disposisjon til og med den dag det er tilbakelevert – ferieperioder inkludert.
Bruk utover 1 skift eller utover avtalte leiedager pr. uke skal omgående meldes til GHL Utleie AS som fakturerer merbruk iht. prisliste eller skriftlig avtale/kontrakt.
Dersom ikke annet er skriftlig avtalt betales leien forskuddsvis for den avtalte leietid. Hvis leietid er lengre enn en måned betales leien forskuddsvis en måned av gangen.
Faktura forfaller 10 dager fra fakturadato med mindre annet er skriftlig avtalt. Ved for sen betaling svares den til enhver tid gjeldende forsinkelsesrente fastsatt i norsk lov.
Avtalt forskuddsleie må være innbetalt før leieobjekt utleveres. Forskuddsleie avregnes mot sluttfaktura.
GHL Utleie AS kan kreve at leietaker bruker betalingskort med reservasjon av avtalt leiebeløp + 20%.
Hvis leietid forlenges utover avtalt tid eller ved forsinket tilbakelevering av leieobjekt har GHL Utleie AS rett til å kreve tilleggsleie. Forkortelse av en på forhånd avtalt leietid kan kun skje med GHL Utleie AS samtykke.
For driftsavbrudd som GHL Utleie AS er ansvarlig for belastes ingen leie for det aktuelle leieobjekt under avbruddstiden.
Eventuell montering, demontering, obligatorisk montasjekontroll og avtalt tilsyn dekkes av leietaker utover den avtalte leie.
GHL Utleie AS gjennomfører og bekoster obligatoriske sakkyndige kontroller.
Salgsvarer er selgers eiendom inntil full betaling er mottatt.
Vi aksepterer følgene betalingsmetoder: Kortbetaling (Stripe), Vipps og Faktura. Det er ikke mulig å betale kontant ved opphenting av utstyr.
Risikoen for leieobjekt går over på leietaker fra det øyeblikk leieobjekt utleveres, og påhviler leietaker inntil tilbakelevering/hentet av GHL Utleie AS. Leietaker er i leietiden ansvarlig for tap av leieobjekt og for alle skader/kostnader utover forringelse forårsaket av normal bruk og elde. Leieobjekt som tapes/ikke tilbakeleveres eller skades slik at det ikke kan repareres skal erstattes av leietaker med beløp tilsvarende gjenanskaffelsesverdien. Ved tyveri er leietaker ansvarlig for at politianmeldelse innleveres.
Leietaker har ethvert erstatningsansvar i forbindelse med leieforholdet, herunder GHL Utleie AS tap (avsavn) samt ting-, person- eller følgeskader som leieobjekt eller dets bruk måtte påføre leietaker, leietakers ansatte, bruker, 3. person eller 3.persons ting. Dette gjelder ikke dersom skade skyldes teknisk svikt som leietaker ikke oppdaget, og heller ikke burde ha oppdaget, ved sin bruk av leieobjekt.
GHL Utleie AS påtar seg intet ansvar for at leieobjekt tilfredsstiller leietakers behov, for skade og kostnader som følge av driftsavbrudd og tvangsutlevering eller forsinket utlevering av leieobjekt.
GHL Utleie AS og leietaker skal inneha gyldig ansvarsforsikring om ikke annet er særskilt avtalt.
Leieobjektet er under leieperioden forsikret av GHL Utleie AS i henhold til gjeldende forsikringsvilkår. Leietaker belastes for en prosentvis forsikringspremie av brutto leiebeløp i hele leieperioden, uavhengig av betalingsfrie dager.
På utstyr som er spesielt forsikret er det tegnet kaskoforsikring. Egenandel ved skade fremgår av leieavtalen.
Dersom utleier ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes leietaker eller forhold på leietakers side, kan leietaker i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde leiesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra utleieren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
leietaker kan fastholde leieforholdet og kreve oppfyllelse fra utleier. Leietaker kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som utleier ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for utleier at det står i vesentlig misforhold til leietakerens interesse i at utleier oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan leietaker likevel kreve oppfyllelse.
leietaker taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
leietaker kan imidlertid heve leien umiddelbart hvis utleier nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom leietaker har underrettet utleier om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Hvis det foreligger en mangel ved varen må leietaker innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi utleier melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Reklamasjon til utleier bør skje skriftlig eller via mail post@ghlutleie.no.
Dersom leien (og/eller eventuelle tillegg) ikke blir betalt, vedtar leietaker at utlevering kan kreves i medhold av tvangsfullbyrdelseslovens § 13-2 annet ledd
a). Det skal gå frem av varselet etter tvangsfullbyrdelseslovens § 4-18 at utlevering kan unngås dersom leien med renter og kostnader blir betalt før fullbyrdelsen gjennomføres. Likeledes vedtar leietaker i medhold av tvangsfullbyrdelseslovens § 13-2 annet ledd b) at utlevering kan kreves når leietiden er løpt ut, dersom leie er avtalt for en bestemt tid.
Enhver tvist etter denne avtale skal søkes løst gjennom forhandlinger. Leietaker kan ikke holde tilbake mer enn omtvistet beløp. Fører ikke forhandlinger frem, skal tvisten avgjøres ved ordinær rettergang, med mindre partene blir enige om å la tvisten avgjøres ved voldgift. Verneting ved en slik domstolsbehandling (ordinære domstoler eller voldgift) er Nedre Telemark tingrett.
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9, 10 og 11.
Standard leievilkår for GHL Utleie AS _rev. 23.09.2022